piątek, 5 września 2014

Tarta z gruszkami i serem gorgonzola

Dziś zapraszam na zaskakujące, acz klasyczne połączenie słodkiej gruszki z wytrawnym wyrafinowanym smakiem sera gorgonzola, a wszystko ubrane w formę tarty. Ostatnio w ogóle mam straszną ochotę przygotowywać tarty ze wszystkim, z czym tylko się da - zarówno wytrawne, jak i słodkie, więc dzisiaj poszedłem na kompromis - wytrawna tarta ze słodką nutą gruszek. 
Do przygotowania tarty użyłem:
  • 250 gram mąki pszennej tortowej (typ 450),
  • 150 gram masła,
  • 4 jajek,
  • 3 dużych gruszek,
  • 250 gram sera gorgonzola,
  • 200 ml kwaśnej śmietany 12%,
  • soli,
  • świeżo mielonego czarnego pieprzu,
  • gałki muszkatołowej,
  • kremu balsamicznego (do dekoracji).
Do miski przesiałem 250 gram mąki pszennej tortowej (typ 450) i dodałem 150 gram pokrojonego w mniejsze kawałki schłodzonego masła oraz szczyptę soli, a następnie całość miksowałem przy użyciu końcówki do wyrabiania ciasta w blenderze do momentu uzyskania konsystencji kruszonki. Wtedy dodałem jedno jajko, po czym całość zmiksowałem do uzyskania jednolitego ciasta, które umieściłem w lodówce na 40 minut. Po tym czasie ciasto rozwałkowałem i wykleiłem nim naczynie do tarty, zwracając uwagę na konieczność wyklejenia rantów. Ciasto gęsto ponakłuwałem widelcem i umieściłem na 15 minut w piekarniku rozgrzanym do temperatury 180 stopni (z podgrzewaniem góra i dół).
Gruszki obrałem ze skóry, wykroiłem z nich gniazda nasienne i pokroiłem na cienki (około 3 mm) plasterki. Na lekko wystudzone ciasto ułożyłem dwie warstwy plasterków gruszki, a następnie ułożyłem na nich równomiernie kawałki sera gorgonzola. 3 jajka dokładnie wymieszałem ze 200 ml kwaśnej śmietany 12%, czarnym świeżo mielonym pieprzem i szczyptą gałki muszkatołowej, a następnie tą mieszaniną zalałem gruszki i ser gorgonzola na cieście. Na wierzchu ułożyłem pozostałe gruszki. Całość zapiekałem w temperaturze 160 stopni, przy włączonym termoobiegu przez 45 - 50 minut, aż do ścięcia się masy jajecznej. Po wyjęciu tarty z piekarnika udekorowałem ją zygzakiem z kremu balsamicznego. Danie doskonale komponuje się z sałatką z pomidorów.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Proszę o przemyślane komentarze, komentarze niemerytoryczne, niezwiązane z treścią posta, wulgarne oraz obraźliwe będą kasowane

Blogging tips