niedziela, 1 marca 2015

Grillowana ośmiornica


Niektórzy ludzie twierdzą, że nie lubią owoców morza. Niektórzy twierdzą, że mięso ośmiornicy jest twarde i gumowate. Moja odpowiedź jest następująca: zmieńcie restaurację na lepszą. Albo jeszcze lepiej spróbujcie przygotować ośmiornicę według tego przepisu - nie jest ani twarda, ani gumowata, lecz po prostu wyborna, z doskonale podkreślonym smakiem. Przygotowania dania jest zaś  banalnie proste. Słowem rewelacja.
Do przygotowania dania użyłem:
  • 1 ośmiornicy (około 1 kg),
  • 1 bagietki,
  • 60 gram masła,
  • 2 cytryn,
  • 1 mango,
  • 250 gram rukoli,
  • 500 gram pomidorów koktajlowych,
  • 2 ząbków czosnku,
  • 4 łyżek oliwy,
  • 1 łyżeczki miodu,
  • 4 łyżek octu cydrowego,
  • pół pęczka świeżego koperku,
  • soli morskiej,
  • czarnego świeżo mielonego pieprzu.
Może ktoś nie uwierzy, ale naprawdę przygotowanie pysznej ośmiornicy to zadanie proste i niezbyt pracochłonne. Po pierwsze należy mieć ośmiornicę, co w naszych warunkach może okazać się największym wyzwaniem, ale jak już się uda, to dalej idzie z górki. Ośmiornica spokojnie może być mrożona, gdyż świeże ośmiornice i tak mrozi się, aby mięso miało pożądaną konsystencję. Ośmiornicy nie należy rozmrażać w wodzie, ani tym bardziej przy użyciu kuchenki mikrofalowej - najlepiej kupić ją dzień wcześniej i pozostawić na całą noc w lodówce, gdzie powinna ona spokojnie rozmarznąć. W dużym garnku zagotowałem dużą ilość wody. Wody nie soliłem, dodałem do niej jedynie 4 łyżki octu cydrowego (może być biały ocet winny). Wodę zagotowałem i do wrzątku włożyłem rozmrożoną ośmiornicę, której wcześniej w żaden sposób nie przyprawiałem, a jedynie opłukałem zimną wodą i upewniłem się, iż w odwłoku nie znajdują się żadne wnętrzności. Gotowałem przez 40 minut (większe okazy należy gotować odpowiednio dłużej), po tym czasie wyjąłem na talerz i pozostawiłem na pół godziny do ostygnięcia.
Pół pęczka koperku bardzo drobno posiekałem i przełożyłem do miseczki. Dodałem do niego 60 gram masła, szczyptę soli morskiej, niewielką ilość czarnego świeżo mielonego pieprzu i przeciśnięty przez praskę ząbek czosnku. Całość dokładnie wymieszałem przy użyciu widelca. Bagietkę pokroiłem w lekko ukośne kromki o grubości około 2 cm, a następnie każdą kromkę posmarowałem masłem koperkowo - czosnkowym. Piekarnik rozgrzałem do temperatury 160 stopni i umieściłem w nim posmarowane masłem kromki bagietki. Podgrzewałem przez 5 minut, aby masło się rozpuściło.
Na talerzach rozłożyłem po kilka garści rukoli, na niej ułożyłem pokrojone w połówki pomidory koktajlowe i pokrojone w kostkę mango. Ośmiornicę podzieliłem na części odkrawając jej macki i odwłok, który pokroiłem w krążki. Tak zwany płaszcz, gdzie znajduje się otwór gębowy nie nadaje się do jedzenia, w przeciwieństwie do pozostałych części. Do jednej miseczki dodałem sok z połowy cytryny, przeciśnięty przez praskę ząbek czosnku, 2 łyżki oliwy i 1 łyżeczkę miodu i całość dokładnie wymieszałem, przyprawiając niewielką ilością soli i pieprzu. Całość odstawiłem na bok w celu polania dania bezpośrednio przed jego podaniem. Do drugiej miseczki dodałem sok z drugiej połowy cytryny, przeciśnięty przez praskę ząbek czosnku, 2 łyżki oliwy, niewielką ilość soli i pieprzu. Tak przygotowaną marynatą posmarowałem kawałki ośmiornicy. Na maksymalnie rozgrzanym grillu (można użyć patelni grillowej) grillowałem ośmiornicę przez około minutę z każdej strony. Po tym czasie zdjąłem kawałki ośmiornicy z grilla i ułożyłem na wierzchu wcześniej przygotowanej sałatki. Całość polałem przygotowanym wcześniej sosem z zawartością miodu i podałem z bagietką z masłem koperkowo - czosnkowym oraz ćwiartką cytryny położoną z boku.

3 komentarze :

  1. Z wszystkich owoców morza wg mnie ośmiornica jest najlepsza. Patrzę więc na Twoje zdjęcia i ślinka mi cieknie...

    OdpowiedzUsuń
  2. Więc nie ma na co czekać - lepiej jeść, niż tylko oglądać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zrobiłem dokładnie wg przepisu i wyszło świetnie. Zjedli nawet teściowie o dość tradycyjnym guście smakowym hehe. I wszyscy mówili, że spodziewali się, że będzie właśnie gumowate a nie jest... Piątka z plusem. naprawde super przepis.

    OdpowiedzUsuń

Proszę o przemyślane komentarze, komentarze niemerytoryczne, niezwiązane z treścią posta, wulgarne oraz obraźliwe będą kasowane

Blogging tips