sobota, 16 sierpnia 2014

Kurczak w pięciu smakach

Dzisiaj zapraszam na danie orientalne - aromatycznego i łatwego w przygotowaniu, a przy tym, moim zdaniem dość efektownego kurczaka w pięciu smakach z makaronem chińskim i orientalnie przyprawionymi kolorowymi warzywami. Danie można podać również z ryżem.
Do przygotowania dania użyłem:
  • 500 gram piersi z kurczaka,
  • 2 marchewek,
  • 1 sporej pietruszki,
  • 1 małego selera,
  • 1 pora,
  • 1 cukinii,
  • niewielkiego kawałka korzenia imbiru,
  • 4 ząbków czosnku,
  • 4 cebulek dymek wraz ze szczypiorkiem,
  • pęczka natki kolendry,
  • 2 gwiazdek anyżu,
  • 7 goździków,
  • 1 łyżeczki cynamonu,
  • 15 ziaren pieprzu syczuańskiego,
  • 1 łyżeczki ziaren kminu rzymskiego,
  • 1/2 łyżeczki nasion kozieradki,
  • 6 suszonych grzybów shitake,
  • sosu sojowego,
  • oliwy,
  • 2 łyżek stołowych czystej wódki,
  • oleju sezamowego,
  • 3 łyżek ziaren sezamu
  • 200 gram makaronu ryżowego.

Przygotowanie dania rozpocząłem od namoczenia we wrzątku grzybów shitake - aby nie były twarde powinny poleżeć w wodzie przez kilka godzin - najlepiej przez noc. Następnie przeszedłem do przyrządzenia przyprawy "pięć smaków" i przyprawienia mięsa. W moździerzu roztarłem na jednolity proszek dwie gwiazdki anyżu, 7 goździków, 15 ziaren pieprzu syczuańskiego, łyżeczkę cynamonu, łyżeczkę nasion kminu rzymskiego i 1/2 łyżeczki nasion kozieradki. Piersi kurczaka, po oczyszczeniu ich z resztek błon pokroiłem w poprzek włókien, pod delikatnym skosem w plastry, które przełożyłem następnie do naczynia. Kurczaka posypałem trzema czwartymi ilości uzyskanej przyprawy "pięć smaków", dodałem do niego 3 łyżki stołowe sosu sojowego, 2 łyżki stołowe czystej wódki oraz 2 łyżki stołowe oliwy. Całość dokładnie wymieszałem, tak aby cały kurczak został równomiernie obtoczony w marynacie i umieściłem w lodówce na co najmniej godzinę.
Marchewkę i pietruszkę, po ich obraniu, za pomocą obieraczki do warzyw pokroiłem w cienkie podłużne plastry. 4 cebulki dymki, razem ze szczypiorkiem pokroiłem w plasterki o grubości około 3 mm. W podobnej grubości plasterki pokroiłem białą część pora. Selera obrałem i pokroiłem w półplasterki o podobnej grubości. Również w plasterki pokroiłem cukinię. 4 Ząbki czosnku obrałem z łupinek i pokroiłem je w bardzo cienkie plastry. Imbir obrałem ze skóry i również pokroiłem w plastry w poprzek włókien. Grzyby shitake osączyłem z wody w pokroiłem w ćwiartki. 200 gram makaronu ryżowego ugotowałem zgodnie z przepisem na opakowaniu. Do woka dodałem 7 łyżek oliwy. Do zimnej oliwy dodałem plasterki czosnku i imbiru oraz pozostałą część przyprawy "5 smaków" Całość zacząłem podgrzewać na bardzo dużym ogniu, cały czas mieszając. Kiedy oliwa uzyskała wysoką temperaturę dodałem cebulę dymkę wraz ze szczypiorkiem, grzyby shitake oraz kurczaka wraz z całą marynatą. Kiedy kurczak zacząłsię przysmażać dodałem plasterki selera i pietruszki, a po kolejnej minucie marchewkę, po dalszych dwóch minutach cukinię i pora. Całość smażyłem na średnim ogniu, przez około 6 minut, aż warzywa zrobiły się lekko miękkie. Wtedy dodałem do woka 2 łyżki sosu sojowego i 3 łyżki oleju sezamowego oraz 3 łyżki ziaren sezamu. Całość podgrzewałem jeszcze przez chwilę. Na talerze wyłożyłem ugotowany makaron ryżowy, a na niego kurczaka wraz z warzywami. Całość podlałem powstałym na woku sosem i posypałem obficie natką kolendry.

1 komentarz :

Proszę o przemyślane komentarze, komentarze niemerytoryczne, niezwiązane z treścią posta, wulgarne oraz obraźliwe będą kasowane

Blogging tips