czwartek, 11 lutego 2016

Lahmacun - turecka pizza


Wolny czas służy mi pod względem aktywności blogowej, a zatem dzisiaj zapraszam na kolejną kulinarną wyprawę. Proponuję proste, ale jakże pyszne danie rodem z kuchni Tureckiej - lahmacun - rodzaj tureckiej pizzy na cienkim cieście drożdżowym z fenomenalnie doprawionym mięsem mielonym. Przyznam, iż rezultat dzisiejszej wyprawy zdecydowanie zaskakuje in plus - spodziewałem się, że będzie dobrze, ale że tak pysznie, to się jednak trochę nie spodziewałem. Zapraszam zatem do przygotowania dania - na pewno nie pożałujecie.
Do przygotowania dania użyłem:
  • 500 gram mielonej wołowiny,
  • 500 gram mąki pszennej (typ 450),
  • 200 ml mleka 3,2%,
  • 15 gram świeżych drożdży,
  • 1 łyżeczki cukru,
  • 1 czerwonej papryki,
  • 1 zielonej papryki,
  • 1 pomidora,
  • 4 ząbków czosnku,
  • 1 szalotki,
  • 1 cytryny,
  • pęczka natki świeżej kolendry,
  • 250 gram jogurtu greckiego,
  • 2 łyżek majonezu,
  • 2 łyżek koncentratu pomidorowego,
  • 1 łyżeczki kminu rzymskiego,
  • 1 łyżeczki kminku,
  • 1 łyżeczki suszonego tymianku,
  • 1 łyżeczki czarnuszki,
  • oliwy,
  • soli,
  • czarnego świeżo zmielonego pieprzu.
Przygotowanie dania rozpocząłem od przygotowania ciasta. Do miski przesiałem 500 gram mąki pszennej typu 450. Jedną łyżkę mąki odsypałem do szklanki. Do mąki w misce dodałem jedną łyżeczkę czarnuszki, jedną łyżeczkę soli i 6 łyżek oliwy. Do mąki w szklance dodałem jedną łyżeczkę cukru, 200 ml letniego mleka i 15 gram świeżych drożdży, a następni dokładnie wymieszałem powstały rozczyn, po czym odstawiłem go w ciepłe miejsce na 10 minut. Po tym czasie dodałem rozczyn do pozostałej mąki i całość wyrobiłem na elastyczne ciasto, które nie kleiło się do ręki. Dobrze wyrobione ciasto odstawiłem w ciepłe miejsce na godzinę, aby podwoiło swoją objętość.
Czerwoną i zieloną paprykę umyłem i pozbawiłem gniazd nasiennych. Pokroiłem miąższ w drobniejsze kawałki i umieściłem w blenderze. Do papryki dodałem dwa ząbki czosnku, obraną szalotkę, pęczek natki kolendry i obranego ze skórki pomidora. Całość zmieliłem tak, aby kawałki poszczególnych warzyw nadal były widoczne. Powstałą masę połączyłem z mięsem mielonym, dodając również dwie łyżki koncentratu pomidorowego. Na suchej patelni uprażyłem łyżeczkę kminu rzymskiego i łyżeczkę kminku, podgrzewając, aż zaczęły wydzielać intensywny zapach. Następnie roztarłem uprażone przyprawy w moździerzu z dodatkiem łyżeczki tymianku, szczyptą soli i świeżo zmielonym czarnym pieprzem. Przyprawy dodałem do mięsa i całość dokładnie wymieszałem, po czym doprawiłem solą i świeżo zmielonym czarnym pieprzem do smaku.
Idealnym dodatkiem do dzisiejszego dania jest sos czosnkowy podobny do tego, jaki podawany jest do kababów. Do miseczki włożyłem dwie czubate łyżki majonezu i 250 gram jogurtu typu greckiego. Dodałem dwa przeciśnięte przez praskę ząbki czosnku, doprawiłem solą i bardzo dokładnie wymieszałem, aby nie pozostały żadne grudki. Tak przygotowany sos wymaga około 15 minut w lodówce, aby smaki uległy należytemu połączeniu. Sos można wykorzystać jako dodatek do wszelkich dań kuchni tureckiej lub arabskiej.
Wyrośnięte ciasto podzieliłem na sześć równych części. Każdą część rozwałkowałem na cienki placek, starając się zachować formę koła. Na każdym placku równomiernie rozsmarowałem cienką warstwę przygotowanego wcześniej przyprawionego mięsa z warzywami, tak aby cały placek był pokryty farszem. Piekarnik rozgrzałem piekarnik do maksymalnej temperatury z włączonym termoobiegiem. Na blaszce położyłem arkusz pergaminu i delikatnie posmarowałem oliwą. Na pergaminie położyłem gotowy placek. Piekłem placki pojedynczo na środkowym poziomie piekarnika - każdy placek przez około 6 minut. Gotowe placki wyłożyłem na talerze. Polałem przygotowanym wcześniej sosem czosnkowym i udekorowałem kawałkami pokrojonej w ósemki cytryny.

4 komentarze :

  1. piekłam we wtorek elti pide, nieco inną turecką pizzę - też byłam pozytywnie zaskoczona jej smakiem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja zawsze miałem słabość to kebaba, ale okazuje się, że kuchnia turecka to nie tylko kebab :)

      Usuń

Proszę o przemyślane komentarze, komentarze niemerytoryczne, niezwiązane z treścią posta, wulgarne oraz obraźliwe będą kasowane

Blogging tips